Verhoog de creativiteit van je team
| Leren, ontwikkelen en opleiden | creativiteit

3 tips om de creativiteit van je team te verhogen

Marlon Brandt - Competence Factory • 8 december, 2021

Om relevant te blijven in de industrie, wil je regelmatig met iets nieuws op de markt komen. Bijvoorbeeld met een compleet nieuwe oplossing, een handige feature of een productverbetering. Belangrijk dus dat de creatieve vermogens van je teams op peil blijven: ook je ideeënproductie moet soepel blijven draaien. Wil jij de creativiteit van je team verhogen? Wij geven je 3 tips:

1. Hou het klein

Bij ‘creativiteit’ denken mensen soms aan grenzeloze fantasie, wilde ideeën en gekke kunstwerken. Ten onrechte, want creativiteit is eigenlijk niets meer dan ‘het vermogen om iets nieuws te scheppen’. Dat kan iets groots en meeslepends zijn, maar ook klein en praktisch. Om de creatieve kracht van je team te trainen, kun je zelfs beter met een concrete opgave aan de slag gaan dan iedereen uitdagen om ‘iets nieuws’ te bedenken.

Selecteer een specifiek probleem uit de dagelijkse praktijk, en nodig je team uit om hier vanuit verschillende invalshoeken een oplossing voor te bedenken. Neem bijvoorbeeld een knelpunt in je productieproces, een verbetervraag bij een product, of een lastig klantverzoek. Door met behapbare vraagstukken te werken, kunnen je teamleden hun creativiteit activeren door daadwerkelijk aan de slag te gaan.

2. Gebruik bestaande methodes

Er zijn allerlei methodes die teams kunnen helpen om creatiever met vraagstukken om te gaan. Veel van die methodes draaien om visualisatie: door problemen en oplossingen op een whiteboard uit te tekenen of uit te schrijven, maak je ze voor iedereen analyseer- en associeerbaar. Een bekende visualisatietechniek is mindmapping, maar ook graphic recording kan nieuwe inzichten opleveren.

Andere methodes die je kunt inzetten om de creativiteit van je teams aan te wakkeren, zijn Design Thinking, SCAMPER en SIT. Bij Design Thinking moet je team zes verschillende oplossingen voor het vraagstuk bedenken. Behoorlijk uitdagend, want de meeste mensen zijn na idee twee wel klaar. SCAMPER reikt je team verschillende invalshoeken aan van waaruit ze een product kunnen doorontwikkelen: Substitute, Combine, Adapt, Modify, Put to another use, Eliminate en Rearrange. SIT doet hetzelfde, maar biedt weer andere perspectieven.

3. Geef je team tijd en ruimte

Misschien een open deur, maar toch: mensen kunnen alleen creatief zijn als ze geen zorgen aan hun hoofd hebben. Hoe gestrester je bent, hoe meer je brein zich blokkeert. Geef je team dus de tijd én mentale ruimte om met je vraagstuk aan de slag te gaan. Zorg voor een (tijdelijk) lege agenda en stel een plek beschikbaar die je teamleden even uit hun dagelijkse praktijk haalt. Dat kan op een externe locatie zijn, maar hoeft niet. Een brainstorm in je bedrijfsrestaurant kan ook heel effectief zijn.

Cover-Whitepaper Vakmensen opleiden
whitepaper

Mensen en Teams - Jouw vakmensen opleiden voor de toekomst

Download whitepaper

Marlon Brandt - Competence Factory

logo

Dit artikel is een bijdrage van Marlon Brandt van opleidingsinstituut: Competence Factory

Neem voor meer informatie contact op met: marlon.brandt@competencefactory.nl