Relevant blijven met een slimme fabriek

Smart Industry • 4 april, 2022

Om op de lange termijn relevant te blijven in de maakindustrie, kun je in stappen te werk gaan. Eerst naar een digitale fabriek, dan een slimme fabriek, en zo uiteindelijk een duurzame fabriek. Hetzelfde gebeurt met de keten waarin je actief bent. Eerst digitaliseren, dan slim maken, en dan gezamenlijk een duurzaam ecosysteem vormen.

Om in wielertermen te spreken: inmiddels hebben de koplopers al op z’n minst een slimme fabriek staan en werken zij in een slimme keten. Maar het peloton moet de fabriek nog digitaliseren. De orders moeten straks digitaal binnenkomen via een klantenportaal, in plaats van handmatig ingevoerd worden na een telefoontje, mail of zelfs een fax.

Sneller proces, altijd overzicht

Vervolgens moet het proces ook digitaal verlopen. Als de ene machine zijn werk gedaan heeft, moet er geen medewerker nodig zijn die aangeeft dat het onderdeel naar het volgende station kan. In de digitale fabriek gaan de machines rechtstreeks met het ERP-systeem praten en wordt het proces geautomatiseerd. Vanuit de MRP (Manufacturing Resource Planning) en het MES (Manufacturing Execution System) wordt dan gemeld wanneer iets klaar is. Dan kan het proces sneller voort dan wanneer het met de hand gebeurt. Daarnaast heb je altijd overzicht van de status van je productie.

Continu kunnen schakelen

Als je je orders digitaal binnenkrijgt via je klantenportaal, en je hebt real-time inzicht in de status van de fabriek, dan kun je ook makkelijker zien: die order kunnen we volgende week oppakken, want we hebben er ruimte voor. Tijdens de coronapandemie werd duidelijk hoe waardevol het is om continu te kunnen schakelen. Omdat er afnemers belden om te vragen of het sneller kon, of juist twee weken later. Of omdat toeleveranciers soms wel en soms niet konden leveren. Wie dat allemaal handmatig moest verwerken, heeft vast gedacht hoe prettig het zou zijn als dat automatisch zou gaan. Dat lukt alleen als de fabriek slim is. We zien dat veel bedrijven nog best wat stappen te zetten hebben op dat gebied. Bijvoorbeeld door met barcode-readers te gaan werken en toe te werken naar zero paper.

doelgericht digitalisering kaft
Whitepaper doelgericht digitaliseren

Hoe neem je Smart Industry op in je bedrijfsstrategie?

Download whitepaper
Picture of Smart Industry

Smart Industry

logo

De inhoud van dit artikel is verzorgd door: www.smartindustry.nl

Voor meer informatie, neem contact op met: Eveliene.Langendijk@smartindustry.nl