innovatieplan
| Verantwoord groeien en innoveren

De 4 belangrijkste onderdelen van een innovatieplan

Smart Industry • 5 april, 2021

Wil je als maakbedrijf innoveren? Een goed innovatieplan met een doordachte strategie is een belangrijk startpunt. Welke onderdelen moet je zeker in een innovatieplan opnemen om daarna met de juiste innovaties aan de slag te gaan?

Het gros van de ondernemers erkent vast de noodzaak om te innoveren. Ze begrijpen dat hun productiebedrijf moet innoveren om op termijn competitief te blijven en meerwaarde te blijven bieden aan klanten. Ondanks dit besef vinden veel organisaties innovatie lastig, want het betekent dingen loslaten, risico aanmoedigen en fouten laten gebeuren. Het kost tijd, geld, aandacht en de uitkomst is niet altijd direct zeker. Daarom is een goed innovatieplan met een doordachte strategie een belangrijk startpunt: het geeft houvast en het maximaliseert de kans op een succesvolle uitkomst. Welke onderdelen moet je zeker in een innovatieplan opnemen om daarna daadwerkelijk met de juiste innovaties aan de slag te gaan?

1. De verhouding van de organisatie tot de markt

Innoveren begint met het in kaart brengen van de positie van jouw organisatie in de markt en hoe je je verhoudt tot deze markt. Hoe dynamisch is de markt en neemt deze dynamiek toe of juist af? Wat zijn kansen en bedreigingen? Vraag je ook af wat je precies wilt bereiken. Wil je groei realiseren, meer marge of meer marktaandeel? Een antwoord formuleren op deze vragen en goed zicht krijgen op de positie van de markt is een essentiële eerste stap naar het daadwerkelijk uitrollen van innovaties.

2. De dynamiek van de organisatie

De verhouding van de organisatie tot de markt is een belangrijk onderdeel van een innovatieplan, maar scherp hebben wat de dynamiek van jouw organisatie is en welke keuzes je bereid bent daarin te maken, is minstens zo belangrijk. Hoe ver ben je bereid om te veranderen ten opzichte van de innovaties die je wilt bereiken? En wat kan de organisatie aan? 

Kan je het gewenste resultaat bereiken door de stretch in de dynamiek van de organisatie op te zoeken en op een organische manier te innoveren? Of moet het echt radicaal anders: andere mensen, andere mindset en een andere cultuur?

3. De investeringshorizon

Bepaal in het innovatieplan ook op wat voor horizon je gaat innoveren en investeren door de prioriteiten te verdelen. Om je hier alvast mee te helpen, dit is de horizon die veel bedrijven hanteren:

  • 70% van het budget, tijd en aandacht wordt geïnvesteerd in innovaties met een redelijk korte terugverdientijd (1 á 2 jaar), zoals bijvoorbeeld het digitaliseren van bepaalde processen. Het zijn de instrumentele innovaties die belangrijk zijn om het concurrentievermogen te handhaven. 
  • 20% gaat naar innovaties met een terugverdientijd van 3 tot 5 jaar, zoals het ontsluiten van een nieuw platform om klantcontact te digitaliseren.
  • 10% wordt besteed aan de “moonshots”, de dingen die echt radicaal anders zijn. Denk aan het veranderen van het business model door niet langer producten maar alleen nog diensten te verkopen. 

4. Technologie scouting

Op basis van de voorgaande punten krijg je zicht op het laaghangend fruit en de bottlenecks in de organisatie. Wat blokkeert op dit moment nog het uiteindelijke doel? Loopt het bijvoorbeeld iedere keer in een bepaald proces op een vast onderdeel spaak? Staat het machinepark te veel stil? Of krijg je een bepaald onderdeel vaak teruggestuurd? Zoom dan daarop in.

De mogelijkheden zijn eindeloos, dus bepaal per investeringshorizon met welke dingen je het meeste waarde toe kan voegen, of dat nu gaat om kosten besparen of waarde creëren. Door zicht te hebben op de positie in de markt en wat de dynamiek van de organisatie is, maak je inzichtelijk welke problemen prioriteit hebben of welke kansen je moet benutten. Kijk vervolgens met welke technologieën je dat kan bereiken. Technologie is immers een middel, geen doel op zich.

Het implementeren van een technologie die je hebt gespot op een beurs is daarmee niet per se de juiste route. Want is deze technologie daadwerkelijk datgene waar de organisatie behoefte aan heeft? 

Nog een tip: begin klein. Innoveren is spannend en door te starten met kleine experimenten en de resultaten daarvan te zien, krijg je vanzelf het zelfvertrouwen om ook grotere innovaties uit te rollen. Fieldlabs helpen je om gelijk antwoord te krijgen op de vraag hoe je kan starten met experimenteren.

Wanneer is het een goed moment om met een innovatieplan aan de slag te gaan?

Innovatie vraagt om veel tijd, energie en doorzettingsvermogen, dus er moet sprake zijn van intrinsieke motivatie. Er moet een bepaalde trigger zijn, bijvoorbeeld omdat vaak dezelfde fouten worden gemaakt of omdat een concurrent wel kansen heeft verzilverd die jullie niet gezien of gepakt hebben, om uit je comfortzone te stappen. 

Uiteraard moet de ruimte om te kunnen investeren in tijd, geld en aandacht er ook zijn. 

Aebi Schmidt en hun innovatieplan 

Voor Aebi Schmidt was die trigger dan hun klanten niet zozeer op zoek waren naar een gladheidsbestrijdingsmachine, maar een totaaloplossing die hen ontzorgt. Een schone en veilige weg in winterse omstandigheden is voor hen veel belangrijker dan het in bezit hebben van een strooi- of sproeimachine. Deze behoefte vroeg om een compleet andere manier van denken en een wijziging in de strategische koers. Dit was voor hen het uitgangspunt om aan de slag te gaan met innovatie.

Nieuwsgierig hoe ze dit hebben aangepakt? Lees in deze case study hun verhaal: 

innovatieplan
Voorbeeld van een succesvol innovatieplan

Hoe Aebi Schmidt met een innovatieve strategie op wereldniveau concurreert

Download case study
Picture of Smart Industry

Smart Industry

logo

De inhoud van dit artikel is verzorgd door: www.smartindustry.nl

Voor meer informatie, neem contact op met: Susanne.vandervelden@smartindustry.nl