Herman van Bolhuis
De Stuurgroep

Herman van Bolhuis: “Kijk welke kansen digitalisering biedt.”

Smart Industry • 30 september, 2020

De volgende stappen van Smart Industry in Nederland. Daar denken vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid over na in de Stuurgroep Smart Industry. In deze serie ontmoeten we de Stuurgroep. Deze keer: ondernemer Herman van Bolhuis, oprichter van de Fieldlabs 3D Makers Zone en Bouwlab R&Do. “Jongens, we kunnen beter in Nederland.”

Digitale waardeketens

Alle waardeketens worden digitaal, zegt Herman van Bolhuis. Vol enthousiasme geeft hij een voorbeeld. “Vroeger produceerde jij een motoronderdeel en was iemand anders heel goed in operations. Samen zorgde je ervoor dat er honderdduizend onderdelen werden gemaakt. Die gingen dan naar een groothandel en die belegde het weer bij allemaal resellers over de hele wereld. Zodat het overal op voorraad lag. Inmiddels hebben we alle nodige digitale oplossingen bij de hand. Nu is de vraag: is het nog nodig om het op voorraad te hebben liggen? Een digitaal bestand is prima. Als je dat onderdeel dan ergens kan laten printen, hoef je geen opslag meer, geen overslag, geen import, geen inklaring…”

Dat betekent dat de rol van de mens in processen minder wordt, legt hij uit. “Of je nu kijkt naar machine learning, robotisering of Virtual Reality: het zijn allemaal vormen waarbij de mens niet meer centraal staat, maar de machine wel. Ik noem dat weleens non-human centric technology. Die gaat ervoor zorgen dat een waardeketen stap voor stap gedigitaliseerd wordt, tot het één autonome keten is. Als dat overal gebeurt, krijgen we een economie waarin mensen heel andere vaardigheden nodig hebben. Een economie met een andere logica, waarin aan het begin en het eind van de keten meer waarde zit. Het midden van de keten is problematisch. Nederland was daar altijd heel sterk. Daar moeten we een nieuwe invulling aan geven.”

Waar je óók van betekenis kunt zijn

Wat zou die nieuwe invulling kunnen zijn? Er zijn verschillende opties. “Je kunt je volop op het het begin van de keten storten. Voor je Intellectueel Eigendom zorgen. Je maakt ontwerpen en zorgt ervoor dat die wereldwijd op een veilige manier beschikbaar zijn. Van iedereen die een ontwerp wil printen, krijg je een kickbackfee. Of je gaat naar het andere uiteinde: je gaat ervoor zorgen dat het ontwerp ook daadwerkelijk geprint bij de mensen komt. Je zet gecertificeerde productiefaciliteiten op. Een soort Copyshop maar dan op enorm niveau.”

“Dan zie je dat je naar gedeelde fabricage gaat. Waarom zou een fabriek nog allemaal eigen machines aanschaffen als je ze maar een paar keer gebruikt? Voor partijen in de bouw en andere sectoren wordt dat aantrekkelijk: shared factories waar je gezamenlijk in investeert.”

“Kijk naar Amazon: zij bouwden extra servers om de drukte rond de feestdagen aan te kunnen. Vervolgens bleek dat ze die servers 350 dagen per jaar aan anderen konden verhuren, want de capaciteit was er toch. Zo zijn de clouddiensten ontstaan die inmiddels heel bekend zijn. Diezelfde logica ga je krijgen in de maakindustrie. Dan heeft een bedrijf fantastische 3D-printers staan, maar als er niks gemaakt hoeft te worden, kunnen anderen er gebruik van maken. Ik denk dat zulke cross-overs belangrijk worden. Je kunt onderzoeken: waar kunnen we óók van betekenis zijn?”

“Deze bedrijven zeggen: als we het roer nu niet omgooien, redden we het straks niet”

Een kans in de coronatijd

Het mag duidelijk zijn: Herman ziet een cruciale rol voor digitalisering in de maakindustrie. “Ik ben groot voorstander van het verhaal van Smart Industry. Er zijn veel partijen in de middelgrote en kleine industrie die geweldige producten maken. Daar vindt echt een innovatieslag plaats met nieuwe technologieën zoals 3D-printing. Zulke bedrijven moeten we stimuleren om succesvol te digitaliseren. Smart Industry biedt de route, maar daar kan nog meer gas op gegeven worden.

Daarom zit ik ook graag in de Stuurgroep, om te benadrukken: jongens, we moeten dit in Nederland beter kunnen.”

Herman is elke dag in Fieldlabs te vinden en ziet wat ondernemers bezighoudt. Hoe gaan zij om met de (post-)coronatijd? “Ze zetten hun innovatie-activiteiten stil, op een paar na. Ze weten dat het niet goed is, maar toch doen ze het. Ze hebben nauwelijks bewegingsvrijheid. Maar er zijn er een paar die het toch anders doen. Zij zien deze periode juist als kans: ‘we gaan nu alvast onderzoeken wat we kunnen doen’. Dan kun je bij Smart Industry terecht voor inventarisatievouchers en haalbaarheidsvouchers. Dan kun je kijken waar je kansen liggen. De laatste tijd is dat opgepakt bij een aantal kleine of startende partijen, maar ook bij grotere bedrijven. Zij geven aan: ‘als we het roer nu niet omgooien, redden we het straks niet’.”

Als voorbeeld noemt hij een bouwbedrijf uit Noord-Holland. “Zij gaan aan de slag met digital twinning en blockchain. Daardoor kunnen ze makkelijker de circulariteit van hun projecten aantonen bij hun opdrachtgevers. Zo hopen zij ook weer nieuwe opdrachten te winnen, omdat zij circulaire bouw kunnen bieden én aantonen, terwijl hun concurrenten nog niet zover zijn.”

Denkwerk

“Het betekent nogal wat als je gaat digitaliseren,” vat Herman samen. “Voor je businessmodel, omdat je iets anders in de wedstrijd komt te staan. Voor je personeel, omdat hun rol verandert en er andere kennis nodig is. Voor de bescherming van je Intellectueel Eigendom, omdat je je anders profileert in je waardeketen. Digitalisering vraagt om denkwerk. Er komen nieuwe risico’s bij kijken. En mensen vermijden graag risico’s, zeker in tijden van crisis. Toch raad ik aan om te onderzoeken waar je kansen liggen. Op de lange termijn zal digitalisering een kostenbesparend effect hebben.”

Whitepaper_Flexibeler__Robuuster_en_Slimmer_werken_Final
Ben jij klaar voor de toekomst?

Download de Whitepaper Flexibel, Robuuster en Slimmer werken

Download whitepaper

Smart Industry

logo

Voor meer informatie, neem contact op met: info@smartindustry.nl