bedrijf van de toekomst
| De juiste koers varen in dynamische tijden

Het maakbedrijf van de toekomst: digitaal, datagedreven en flexibel

Smart Industry • 2 april, 2021

Een toekomstbestendig maakbedrijf heeft meerdere kenmerken. Lees in dit blog de kenmerken en de rol van digitalisering in het bedrijf van de toekomst.

In de kern gaat het in de toekomst van de maakindustrie om drie zaken: meer (variatie in) producten, toegespitst of de specifieke wensen en behoeften van klanten. Producten die op een betere manier ontworpen en geproduceerd zijn, waarbij het minder belastend voor het milieu is en er minder resources nodig zijn. Uiteraard is de weg hiernaartoe er een van de lange adem en gaat het stap voor stap, maar feit is dat digitalisering hier een essentiële rol in speelt. In dit blog schetsen we wat het maakbedrijf van de toekomst kenmerkt en gaan we dieper in op het belang van digitalisering.

De kenmerken van een toekomstbestendig maakbedrijf

Een maakbedrijf dat klaar is voor de toekomst en snel kan inspelen op de klantvraag en veranderingen in de markt kenmerkt zich door een aantal factoren:

  • Processen zijn geautomatiseerd: Door processen met een bepaald constant en repetitief karakter te automatiseren, wint jouw bedrijf aan snelheid en behaalt het aanzienlijke kwaliteitsverbeteringen in de vorm van consistentie.
  • Digitale technologieën spelen een belangrijke rol: In het maakbedrijf van de toekomst spelen digitale technologieën een dominante rol, zodat je in staat bent de klant centraal te zetten en de klantervaring optimaliseert. Je bent verbonden en werkt samen met een waardevol netwerk van medewerkers, klanten, partners, leveranciers, stakeholders, etc. in de keten.
  • Er is sprake van flexibele productie: De eisen van klanten veranderen sneller dan ooit tevoren, waardoor veranderingen in hoog tempo plaatsvinden. Als organisatie zul je in staat moeten zijn om hierop in te spelen, onder andere door flexibele productie. Dat gaat verder dan alleen automatisering. Je bent ook goed in het heroverwegen wat werkt en vooral wat niet werkt en in staat om op grote schaal maatwerk te leveren.
  • De organisatie is datagedreven en intelligent: Toekomstbestendige bedrijven leggen procesinformatie vast en verzamelen op grote schaal gegevens. Dit geeft hen belangrijke inzichten in de daadwerkelijk prestaties van het bedrijf. Door deze gegevens te interpreteren en hierop beslissingen te nemen, kan je interactief voortdurend verbetering en innovatie genereren.

  • Het bedrijf is duurzaam: Een groen imago draagt bij aan het succes van een bedrijf, zowel richting klanten als medewerkers. Het op een verantwoorde manier omgaan met energie en hulpbronnen is een steeds grotere eis. 

Het belang van digitalisering voor het bedrijf van de toekomst

Digitalisering draait om het toepassen van de nieuwe digitale technologieën om nieuwe business modellen te ontwikkelen, kwaliteitsvolle dienstverlening te realiseren en te zorgen voor nieuwe inkomsten en waarde producerende kansen. Het is al langer een belangrijke ontwikkeling in de maakindustrie en essentieel om jouw onderneming toekomstbestendig te maken.

Waarom? Dit heeft alles te maken met de veranderende klantvraag. Ze vragen om unieke ontwerpen, zo goedkoop mogelijk, betere doorlooptijden en snelle levering. Dit maakt een flexibel productieproces met inzicht in de klantvraag cruciaal. 

Meer maakbedrijf van de toekomst

Door een gebrek aan kennis over digitalisering hebben veel ondernemers moeite om een digitale strategie vorm te geven en de digitale ontwikkelingen te vertalen naar de business. Om je te helpen hierin de juiste stappen te zetten, hebben we een whitepaper geschreven waarin we dieper ingaan op de 11 bouwstenen van digitalisering. Wat komt er allemaal bij kijken? Per bouwsteen geven we concrete handvatten zodat jij kunt bepalen waar voor jouw organisatie kansen liggen waarmee je morgen aan de slag kan.

maakbedrijf van de toekomst
Meer maakbedrijf van de toekomst

11 bouwstenen voor ondernemers om hun maakbedrijf te digitaliseren

Download whitepaper

Smart Industry

logo

De inhoud van dit artikel is verzorgd door: www.smartindustry.nl

Voor meer informatie, neem contact op met: Susanne.vandervelden@smartindustry.nl